حمله موشکی به اسرائیل بورس و بازارهای طلا و ارز ایران را ملتهب کرد

نگرانی از احتمال وقوع جنگ گسترده به افزایش قیمت جهانی نفت منجر شد

حمله موشکی سپاه پاسداران به اسرائیل در عصر سه‌شنبه دهم مهر (۱ اکتبر) واکنش منفی بازارهای ایران را به همراه داشت و با وجود اینکه دامنه نوسان بورس و بازارهای طلا و ارز در روزهای اخیر به دلیل دخالت‌های دولت محدود شده بود، نگرانی‌ ناشی از وقوع جنگ احتمالی بین جمهوری اسلامی و اسرائیل و تشدید تحریم‌های بین‌المللی به افزایش نرخ طلا و ارز در صبح چهارشنبه منجر شد. شاخص بورس تهران نیز افت کرد؛ زیرا سرمایه‌گذاران از آینده نامطمئن بازار و احتمال رکود بیشتر نگران بودند.

بورس تهران در کما

بورس تهران پس از کشته شدن سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، و بلند شدن زمزمه وقوع جنگ احتمالی بین جمهوری اسلامی و اسرائیل تحت تاثیر قرار گرفت و با وجود اعمال محدودیت دامنه نوسان، ریزش‌هایی را شاهد بود.

صبح چهارشنبه نیز در حالی که گزارش‌هایی از ریزش بورس و فرابورس در حال انتشار بود، روابط عمومی سازمان بورس، پس از پایان جلسه اضطراری این سازمان در ساعت ۶ صبح چهارشنبه، اعلام کرد که دامنه نوسان بورس در معاملات روز چهارشنبه تغییر نمی‌کند و در محدوده اعلام‌شده قبلی (یک درصد) ثابت است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعمال محدودیت دامنه نوسان از اوایل هفته جاری و با ادعای «جلوگیری از کاهش ارزش سهام» آغاز شد. طبق اعلام روابط عمومی سازمان بورس، مدیران این سازمان در جلسه صبح چهارشنبه نیز با استناد به «تجربه بورس‌ کشورهای دیگر در مواجهه با ریسک‌های مشابه» تصمیم گرفتند دامنه نوسان همه نمادهای سهام، حق تقدم سهام و صندوق‌های سهامی و مختلط قابل معامله در بازارهای بورس و فرابورس در محدوده مثبت و منفی یک درصد حفظ شود.

با وجود اقدام‌های دستوری و مداخله‌آمیز دولت، گزارش سایت اقتصادی تجارت نیوز حاکی از آن است که افزایش تنش‌های منطقه‌ای بازار سهام را در لاک دفاعی فرو برده و به گفته آراد پورکار، کارشناس بازار سرمایه، در نتیجه تنش‌های منطقه‌ای، حتی با وجود پارامترهای بنیادی نمی‌توان رشد را برای بازار متصور شد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه تشدید تنش‌ها معامله‌گران را از ورود به بازار منصرف می‌کند، افزود: «یکی از مهم‌ترین مواردی که فعالان بورس بررسی می‌کنند، مباحث ریسک‌های سازمان‌یافته است؛ به‌ویژه زمانی که یک طرف این تنش‌ها ایران یا هم‌پیمانان آن باشند.»

 به گفته پورکار، در موارد این‌چنینی به دلیل ترس سهامداران، میزان خروج پول از بازار سهام تشدید می‌شود.

بازار طلا و سکه

تاثیر تنش‌های اخیر تنها به بورس محدود نبود و بازارهای طلا و ارز را هم تحت‌تاثیر قرار داد. به گزارش سایت اقتصادی اکو ایران، پس از حمله روز سه‌شنبه سپاه پاسداران به اسرائیل، بازار دوباره رشد قیمت طلا و سکه را شاهد بود.

بر اساس اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران، بهای طلای ۱۸ عیار روز چهارشنبه با ۸۳ هزار تومان افزایش نسبت به روز قبل، به کانال چهار میلیون تومان صعود کرد. طلای ۲۴ عیار هم ۱۱۰ هزار تومان گران شد و به قیمت پنج میلیون و ۳۷۰ هزار تومان رسید.

بازار سکه هم از رشد قیمت‌ها عقب نماند و هر دو سکه طرح قدیم و جدید به کانال قیمتی جدید وارد شدند. طبق گزارش اتحادیه طلا و جواهر، روز چهارشنبه قیمت سکه طرح جدید ۶۵۰ هزار تومان نسبت به روز قبل افزایش قیمت داشت و به ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. نرخ سکه طرح قدیم هم با ۴۰۰ هزار تومان رشد، به ۴۲ میلیون تومان افزایش یافت.

نرخ جهانی طلا هم روز چهارشنبه هفت دلار بالا رفت و امروز چهارشنبه با نرخ میانگین دو هزار و ۶۴۷ دلار در بازارهای جهانی نوسان دارد. 

کارشناسان بازار می‌گویند با ادامه تنش‌ها، افزایش بیشتر قیمت‌ها در بازار طلا و سکه قابل‌پیش‌بینی است. به گفته ابراهیم محمدولی، کارشناس و فعال بازار طلا و سکه، در شرایط خاص ممکن است افرادی نقدینگی‌شان را به سمت این بازارها روانه و به طلا و سکه تبدیل کنند، اما این خریدوفروش‌ها بسیار اندک خواهد بود و بر رکود بازار تاثیری نخواهد داشت.

نوسان نرخ ارزهای بین‌المللی

بهای ارزهای بین‌المللی نیز در روز چهارشنبه تحت تاثیر حمله موشکی سپاه پاسداران به اسرائیل قرار گرفت. بهای هر دلار آمریکا تا هنگام تنظیم این گزارش در ساعت ۱۳ به وقت ایران، به ۶۱ هزار و ۸۵۰ تومان رسید. یورو نیز با نرخ ۶۸ هزار و ۴۵۰ تومان در بازار معامله شد.

دور جدید صعود قیمت دلار در ایران از صبح دوشنبه با تشدید تنش‌ها بین اسرائیل و لبنان آغاز شد. روز سه‌شنبه نیز نرخ دلار از ۶۰ هزار تومان فراتر رفت و صبح چهارشنبه به‌رغم دخالت‌های بازارساز، از کانال ۶۱ هزار تومان هم فراتر رفت.

تحلیلگران بازار پیش‌بینی کرده‌اند که طی ساعات آینده احتمال دارد کنترل نرخ ارز از دست بازارساز خارج شود.

قیمت جهانی نفت

قیمت جهانی نفت نیز صبح چهارشنبه در پی حمله موشکی سپاه پاسداران به اسرائیل، دو درصد افزایش یافت. دلیل این افزایش قیمت شدت گرفتن تنش‌ها در خاورمیانه و احتمال اختلال در تولید نفت خام این منطقه اعلام شده است.

بر مبنای گزارش رویترز، قیمت نفت برنت ۱.۶۳ دلار (معادل ۲.۲ درصد) افزایش یافت و به ۷۵.۱۹ دلار در هر بشکه رسید. نفت خام آمریکا نیز ۱.۷۰ دلار (معادل ۲.۴ درصد) افزایش داشت و به ۷۱.۵۳ دلار رسید.

روز سه‌شنبه، هر دو شاخص اصلی نفت خام بیش از پنج درصد جهش کرد و سپس با حدود ۲.۵ درصد افزایش بسته شد.

ایران روز چهارشنبه اعلام کرد که حمله موشکی این کشور به اسرائیل پایان یافته است، مگر آنکه عمل تحریک‌آمیز دیگری صورت گیرد. اسرائیل و آمریکا نیز تهدید کردند که در صورت لزوم، علیه تهران اقدام خواهند کرد. همین مسئله نگرانی‌ها را از گسترش جنگ افزایش داد؛ زیرا این احتمال وجود دارد که اسرائیل در حملات تلافی‌جویانه، تاسیسات نفتی ایران را هدف قرار دهد که می‌تواند به افزایش قیمت نفت خام منجر شود.